Altatáshoz a habverő vált be - Két nő, hét gyerek, száz sütemény

majecsko-3_fin.jpg

“Többször is arra vitt az élet, hogy sütnön kell. Amikor a harmadik gyerekem született, és hasfájós volt, éjszakánként sírt, akkor a legjobban az nyugtatta meg, ha magamra kötöttem és nekiálltam a tésztának. Nálunk a hajszárító nem vált be, annál inkább a habverő - idézte a számomra is ismerős helyzetet Wanot Maja óvónőből lett cukrász. Annak idején én is pont így sütöttem szülinapi tortát hajnalban és lettem kész reggelre a friss, ropogós pitékkel, miközben majomkám pihent rajtam, csak annyi különbséggel, hogy ebből a szokásomból nem lett egy sütimanufaktúra. A Majecsko sütemények ugyanolyan természetesek és személyesek, mint maguk az alapítók, akik most elmesélik történetüket.

 

Váratlanul futottam bele a süteményekbe. A Tranzit café teraszán Az én piacom címmel rendezett termelői pop up piacra indultunk Jakab Benjamin profi palántás növendékeiből válogatni. Éppen egy lila bazsalikom palánta iránt lobbantam lángra, amikor a kislányom a szemközti pultról zsákmányolt egy kakaós csigát. Hadd kóstoljam meg én is: nahát, ez teljes kiőrlésű és nincs tele cukorral, épp csak annyire édes, hogy érezhető benne minden természetes íz, például narancs is.

 

Azt kínáljuk a vevőinknek, amit a saját családunknak is

majecsko-4_fin.jpg

 

“Ez egy tökös narancsos kakaóscsiga” - mutatja be sütijét Maja, amikor én is a pulthoz lépek, és kérésemre vállalkozásának fő alapelveit is. “Anya vagyok, és minden anya azt szeretné, hogy a gyereke egészséges ételeket egyen. Ne legyen cukros, ne legyen tele túl sok hozzáadott dologgal, adalékkal. Mi itt csak olyan sütit kínálunk mindenkinek, amelyet a saját családunknak is.”

 

Wanot Maja Lengyelországban született, félig olasz, és több mint tíz éve él Magyarországon, amióta magyar férjével összejött. Családjával Budafokon él, és pedagógus végzettségével évekig egy angol nyelvű óvodában dolgozott, mint asszisztens. Közben két gyereke született. “Amikor a harmadikat vártuk, akkor kezdtem belefáradni az óvodába. Mire vége lett a napnak, a saját gyerekeimhez már nem volt türelmem, és ez nagyon rossz érzés volt.”

 

A sütés remek terápia

 

Miután felmondott az óvodában, a konyhában találta magát. Amellett, hogy a csecsemő altatás sikeres módjaként emlegette a sütést, a tészta formálás, pepecselés, kézi munka szerinte terápiás hatással bír lelki bajokra. “Miért ne lehetne ez a szenvedélyem a munkám?” - vett egy nagy levegőt és másodmagával belevágott egy budafoki kávézó nyitásába.

 

Az elképzelései azonban egyre messzebb kerültek az üzlettársának a céljaitól, Maja a személyességet, háziasságot és egészségközpontú szemléletet szerette volna képviselni, és erre nem volt igazán módja. “Fájdalmas volt, hogy nem jött össze a közös munka, de ekkor jött Gabi, az életmentő.”

 

Tudok tökéletes sütit sütni, de nem éreztem magaménak

majecsko-5_fin.jpg

 Maja és Gabi 

 

A cukrász végzettségű Wimmer Gabriella négygyerekes anya, és családjával szintén Budafokon él. “Mindig egymás mellé sodort minket az élet, amióta Maja ideköltözött, csak nem ismertük fel. Találkoztunk a gyerekek balett óráin, egyik-másik foglalkozásán, aztán közös ismerőseinken keresztül értesültem a kávézó nyitásáról, és elkezdtem én is sütni Majának.”

 

“Gabi az egészséges, mentes vonalat képviseli, pont azt, ami nekem is fontos”- teszi hozzá Maja, de még a közös vállalkozásig nem jutottunk el a történetben. Mint kiderült, Gabi személyes okokból érdeklődik a reform étkezés iránt. Hosszú ideje inzulinrezisztens, ezért cukormentesen, a finomított lisztekről lemondva étkezik, és ezzel normalizálta a vércukorszintjét.

 

"A családban van olyan gyerek is, aki a tejre érzékeny,  és mivel gyakran együtt vagyunk, olyan süteményeket készítettem, amit a mi lányaink és ő is tud enni. Így indult, hogy tapasztalatokat szereztem a mentes sütésben.  Mint cukrász, megtanultam, hogyan kell gyönyörű és egyformára vágott süteményeket készíteni. De azokat nem éreztem magaménak. Az igazi, belőlem jövő sütemény az, ami nem egy tökéletes kocka, hanem látszik rajta, hogy kézzel készült, és a szívem-lelkem benne van.”

 

Úgy kezdtem, hogy elfeleztem a mézet

majecsko-1_fin.jpg

 

Miután Maja és előző tulajdonostársa különvált, a két, összesen hétgyerekes anya nemrég belevágott a közös sütiprojektbe, elindították site-jukat és közösségi profiljukat, és mottójuk a Made with Love lett. “Személyes márkát szerettem volna, amiben benne vagyok teljesen”- mondja Maja.  A fő csapásirány a rostban gazdag, teljes kiőrlésű édes és sós péksütik, müzliszeletek, de szendvicseket és dzsúzokkal kiegészített uzsonna menüket is készítenek. Specialitásaik közé tartozik a vörösáfonyás kenyér, a juhtúrós, és medvehagymás tönkölykifli, és kosztosom iménti felfedezettje, a tökjó kakaóscsiga. Minden süteményfajta mellett elolvashatjuk a hozzávalóit, eszerint dönthetünk, ha diétáznunk kell. Van mindenmentes muffinjuk is, de mivel teljes kiőrlésű lisztekkel is dolgoznak, nem tudják teljesen elkülönítve sütni a gluténmentes tésztákat. 

 

A mostani pop up piacra egy klasszikus, zabpehellyel készült flapjacket is készítettek kóstolóként, amelyből minden arra járó vehetett egy darabot. Szerencsére ez is kevésbé volt édes, mint a megszokott édesipari sztenderd. “Úgy kezdtem, hogy az eredeti receptben szereplő méz mennyiségét elfeleztem” - mondta Gabi. “Vannak olyan vevőink, akik számára még szokatlan, hogy az édességeink nem túl édesek, a sósaink nem túl sósak, de tudva, hogy ez az egészségesebb irány, többször is kóstolgatnak, hogy hozzászokjanak az új ízvilághoz.”  

 

Egész éjjel sütöttünk

majecsko-2_fin.jpg

 

A páros részben üzletükbe, részben rendelésre dolgozik. Szállítottak már kiállításmegnyitóra, üzleti megbeszélésre, megjelennek különböző, gyerekbarát rendezvényeken. Gabi a hátországot viszi, Maja a sütés mellett a kapcsolattartó, elosztó, és marketinges. Ahogyan elmondta, a legnagyobb ellenségüknek az időt tartják. “Volt már, hogy hétvégén éjszaka is sütöttünk, hogy készen legyünk a rendeléssel. Ilyenkor az a legrosszabb, hogy távol vagyunk a családunktól, de ahhoz, hogy a hobbinkból élhessünk, vállalnunk kell kényelmetlen dolgokat is.”

A bejegyzés trackback címe:

https://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr8512528853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása