Itt az avokádós csokipuding - gyerekszakácskönyv tele vitaminnal

zizi06_fin.jpg

“Sokan még nehezen képzelik el, hogyan tud egy család állati termékek nélkül teljes értékűen étkezni, de tíz év múlva ez ebből már nem lesz vita. Valakinek el kell kezdenie, hogy ezt bemutassa”- mondta Nagy Zita a Zizi kalandjai és az angol nyelvű Zizi's Adventures gasztrobloggere, akinek Mit eszik a vega gyerek? címmel receptkönyve jelent meg. Bár én nem szívesen mondanék le egy márványozott, érlelt hátszínről, ezt hasznos és érdekes könyvnek tartom, mert a zöldségeket, gyümölcsöket sokoldalúan és szeretettel kezeli, és nemcsak életmódváltóknak érdekes, hanem azoknak a családoknak is, akik néha-néha kimozdítanák a gyerekeiket a rántott hús-krumplipüré gasztroholtpontról egyéb, szerethető alternatívát felmutatva. A könyvbemutatón megkóstoltuk Zita néhány gyereksnackjét, és beszélgettünk arról is, hogyan oldja meg a főzést két gyerekkel, és aki szeretne, hogyan nyithat egy egészségesebb étrend felé.

 

Több, speciálisan étkező családnál láttam már, hogy bár bizonyos alapanyagokat kerülnek, például érzékenység esetén a gluténtartalmú gabonákat, tejtermékeket, tojásféléket, vagy elvből a húsféléket,  mégis sokoldalúbban főznek, mint más mindenevő családok. A gyerekeik is nyitottabbak részben abból fakadóan, hogy jobban bevonják őket az ételek készítésébe, és például ismerik a piacot is, nem hiszik, hogy ott ufók szállnak le, mert ilyet is hallottam már.

 

Ha 30 deka cukrot írnak a muffinba, próbáld ki a felével!

 

Bár Nagy Zita második könyve ismét egy vegán szakácskönyv, mint a szintén a Boook kiadónál tavaly karácsony előtt megjelent Vegán reggeli, húsevő családok is meríthetnek ötleteket belőle, ha hajlanak arra, hogy időnként hanyagolják a hentest. A gasztroblogger szerint apró lépésekben lehet változatosabbá tenni a családi menüt. Első lépésként azt javasolja, hogy a köreteket kezeljük fantáziadúsabban, például a fehér rizs, krumpli mellett próbáljuk ki a kölest, hajdinát, kísérletezzünk más gabonafélékkel akár hagyományos fogásokhoz is. A következő lépést lehet a cukor csökkentése. “Ha egy muffinreceptben 30 deka cukrot írnak, süthetjük a felével is. Később pedig ki lehet próbálni az alternatív édesítőszereket is.”

 

A gyakorlatra rátérve Zita a gyerekeknek két éves korukig egyáltalán nem szeretne cukrot adni. Édesítésre legtöbbször kókuszvirágcukrot és szirupokat használ, például agavé- vagy datolyaszirupot. Használ teljes kiőrlésű liszteket, növényi tejeket, házi készítésű kókuszjoghurtot, és kesudió alapú vegán parmezánt. Trükkös alapanyagai közé tartozik például a blogján is többször említett inaktív sörélesztő pehely, ami B-vitaminokban gazdag és egyfajta umamiként használható, például a sajtos ízvilág eléréséért. Jópofa találmány például a sajtmentes mac and cheese, amivel már én is kísérleteztem párszor a tejtermékek kerülése miatt. Nálunk inkább a szimpla inaktív élesztő vált be, amelyet lepényekhez is használok, annak a sörélesztőhöz képest kevésbé kesernyés az íze, az ifjúság jobban szereti.

 

Túrórudi helyett tökmagos energiagolyó

zizi01_fin.jpg
 Nagy Zita és sous chefjei, Ádám és Ákos  

 

“Néha megkérdezik tőlem, hogyan kerülhetik el, hogy a gyerek túrórudit egyen? Hát úgy, hogy nem vesznek neki, és megkérik a nagyszülőket, barátokat, hogy ők se adjanak” - mondja Zita a könyvbemutató után, miután a falafeljét, a chia magos, zöldborsós kölesfasírtját, és tökmagos datolyagolyóját megkóstoltam és láttam azt is, hogy nagyobbik kisfia, a könyvborítón is szereplő, négyéves Ádám milyen lelkesen eszi mindezeket.

 

A könyvben összegyűjtött, minden főétkezésre ötletekat adó receptek részben a blogján már posztolt receptek továbbfejlesztett változatai, részben az utóbbi hónapok kísérleteiből származnak. “Ádámmal nagyon könnyű dolgom volt ebből a szempontból. Mindenféle újdonságra nyitott, imádja a zöldségeket, gyümölcsöket.” Vele a hozzátáplálás is gördülékenyen ment, fél éves korától szívesen kóstolgatott, a kisebb fiú, az egyéves Ákos már keményebb dió, később kezdett érdeklődni a szilárd ételek iránt, és válogatósabb, mint a bátyja. Kérdésemre Zita elmondta azt is, hogy férje és az ő számára a kezdetektől fogva egyértelmű volt, hogy a vegán életmódot a gyerekekkel együtt is folytatni szeretnék.

 

Lehet teljes értékű étrend, csak vannak ökölszabályai

dscf6115.jpg

Zöldborsós chia magos kölesfasírt 

 

Minden spéci étrend vörös posztó azoknak, akik csak a hagyományos iskolát tartják elfogadhatónak, ezt már én is tapasztaltam, de a vegánság annál is nagyobb indulatokat tud ébreszteni, ha egy szülő dönt úgy, hogy a gyerekének sem ad húst, halat, tojást, tejterméket. Zita is kapott már cinikus kérdéseket. “A kétkedők miatt is fontosnak tartottam, a könyvben a szakértői állásfoglalást a növényi alapú étrendről. A Pécsi Tudományegyetem Egyészségtudományi Karának Táplálkozástudományi és Dietetikai Intézetének két munkatársa, illetve egy ott tanuló dietetikus hallgató barátommal dolgoztunk közösen.” Eszerint ez is teljes értékű étrend lehet, ha betartunk néhány fontos ajánlást, például a B12 vitamin, a vas, és a felszívódását segítő C-vitamin, illetve kalcium bevitelével kapcsolatban. Az utóbbi miatt is gyakori a vegán étrendben a tofu és más szójatermékek, amelyek egyébként az utóbbi években vitatottak a fitoösztogének miatt. 

 

“Nem tiltom a gyerekeim számára a húst. Ha egyszer majd meg szeretnék kóstolni, hagyom nekik. Igyekszem azonban olyan életmódbeli és táplálkozási alapokat adni nakik, hogy ennek azért minél kevesebb esélye legyen.  Amikor pedig a barátok és ismerősök kételkednek abban, hogy mi is tudunk jókat enni, akkor ahelyett, hogy győzködném őket, meghívom őket egy háromfogásos ebédre. Okoztam már nagy meglepetést, például a csokipudingommal. Miután megették, elárulom, hogy avokádó is volt benne.” Tippeket szívesen ad arra, hogyan lehet becsempészni több zöldséget, gyümölcsöt az ételekbe. “Például a spenót passzolhat turmixokhoz, a cukkini süteménybe is kerülhet.” Nagy családi kedvenceik közé tartoznak a smoothie-k és smoothie bowl-ok, amelyek könnyen elkészíthetőek és jelentős vitamindózissal dobják meg a gyerekeket.

 

A hitelességemet erősíti, hogy a fiaim egészségesek

zizi04_fin.jpg

 Készülnek a datolyagolyók

 

A nagyszülők is belátták, hogy nem érdemes érvelniük a húsok mellett, látva, hogy mindkét fiú - Zita szavaival élve - vasgyúró. “Látva, milyen egészségesek, elfogadják az életmódunkat.” A család részben azért is döntött úgy, hogy a nagyobbik fiú szerepeljen a borítóképen, mert “azt hiszem, a hitelességemet erősíti, hogy megmutatom milyen erős, egészséges gyermekeim vannak.”

 

 Részben pedig azért is, mert Ádám valóban ilyen gasztromán, és részt vett a könyv elkészítésében, a főzés és fotózás maratoni napjaiban a stáb mellett ő is ott nyüzsgött a kiadó konyhájában, előkészített, kóstolgatott.  

 

De még mielőtt úgy tűnne, a főzés iránti lelkesedés nem jelenti, hogy a szerző a gyerekeivel állandóan a konyhában van, ő is, mint a kisgyerekes családok java, praktikus megoldásokra törekszik.  “Nem főzök kétfelé, mindenki ugyanazt eszi. Ákos nagyjából egyéves kora óta ugyanazokat eszi, mint mi, csak kevésbé sózom, borsozom az ételt. Előtte is hasonlókat evett, mint mi, csak az ő étele egyszerűsítve volt”. A fiúknak vannak közös kedvenceik is, például a vegán bolognai spagetti, a humusz, a bab, a már említett datolyagolyó, és a Pipacs Pékség kenyerei.

 

Meglepő, de a kiskamaszok is nyitnak a tudatos táplálkozás  felé

dscf6124.jpg

Pácolt, füstölt tofu és gyerekkézbe való cukkini

 

A vegánságról még egy gondolat. Zita szerint ez a szó még ellenérzéseket kelt az emberekben, ezért sem szerette volna ezt a szót a könyve címében szerepeltetni, másrészt pedig már bejáratott sorozata volt a blogon Mit eszik a vega gyerek? címmel, és ezt már ismerték az olvasói.

 

A tudatos táplálkozás elterjedésére egyébként két trendet lát. “Az egyik a mi generációnk, akik kaptunk egy hagyományos mintát a szüleinktől, de már különböző megfontolásokból nem azt szeretnénk továbbadni a saját gyerekeiknek. A mi gyerekeink az első olyan generáció, akik beleszületnek az alternatív táplálkozásba.” A másik trend, ahogy tapasztalta a 12-14 éves korosztály körében mutatkozik meg, akik sajátmaguk kezdtek el érdeklődni az egészséges táplálkozás iránt és ha a családjuk is nyitott, változtatnak az addigi szokásaikon.

 

Zizi a kalandor

 

Zita maga is bátor életmódváltó. Élelmiszermérnökként végzett Szegeden, ezután Angliában töltött két évet, mint au pair. Hazatérve az élelmiszeripar helyett a Szegedi Orvosi Egyetemen helyezkedett el, mint beszerző, majd Budapestre költözve a Tesco budaörsi bázisánál folytatta. Időközben elvégezte a Külker Főiskolát, majd a természetgyógysászat felé vette az irányt és reflexológiát tanult. Húsevő családban nőtt fel, de felnőttként egy egészségügyi probléma miatt felkeresett természetgyógyász az állati eredetű alapanyagoktól mentes diétát javasolta neki, és azóta is így táplálkozik, fenntarthatósági, és lelkiismereti szempontok miatt is.

A bejegyzés trackback címe:

http://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr2212587861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.