A legegészségesebb buli chia tortával és 5 elemes tanácsokkal

img_7577.JPG

Nyáron több savanyú zöldséget, gyümölcsöt adjunk a gyerekek, banánt viszont általában kevesebbet. Túl aktív gyerekeknek pedig nem jó a zabpehely  - ez csak néhány azon javaslatok közül, amelyeket a Gyulai Pál utcán ülve Molnár Klára táplálkozási tanácsadó osztott meg velem az 5 elem szerinti étrend gyerekváltozatáról. Egy kis faasztalnál eközben néhány óvodáskorú spenótot és kínai kelt trancsírozott epres, almaleves turmixhoz, aki viszont ruhába kenhető alapanyagra vágyott, pálcás házi gyümölcsjégkrémet is kapott. Ökozúzdájuk termékét sokan kóstoltuk, de ment a chia torta és a rozé is. A hétvégén utcai minipartival, workshopokkal és biciklivel hajthatós   turmixokkal ünnepelte a Szatyorbolt a 4. Születésnapját.

 

 

Vegyszer nélkül édesebb  

Az első terhességem idején fedeztem fel ezt a közösségi vásárlóhelyet. Praktikus volt, hogy hazai termelők vegyszermentes zöldségeit és gyümölcseit lehet ott beszerezni, a biopiacoknál olcsóbban. Bár akkoriban még kisebb volt a választék, a céklára, répára rákaptunk, mert nem volt mellékízük azokhoz, a piaci gyökerekhez képest, amelyek műtrágyázott földben termettek.

 

Ha kívánósságomban a májkrémre gerjedtem, adalékmenteset tudtam szerezni, és olajokat, cukormentes gyümölcssűrítményeket is. Később, a hozzátáplálás időszakában is gyakrabban nézegettem az oldalukat, érkezett-e valami izgalmas dolog vidékről, és rendelhető-e kapirgálós csirke, idén télen pedig a batátájuk és a mucsu almájuk volt nálunk a sláger.

 

Indul az ökozúzda

Az utóbbi években bővítették a gazdák körét, és a közösségteremtésre is erősítettek, előadásokat, ételkészítő és sütőkurzusokat tartottak, új fogásokat találtak ki a  Restaurant Dayre. Az idei szülinapra is szerveztek néhány workshopot, köztük egyet az 5 elemes táplálkozás szervezetre gyakorolt hatásáról. Utána az előadó Molnár Klárával a gyerekekről beszélgettünk, miközben családomtól időnként érkezett egy-egy falat házi gyümölcsfagyi, kókuszliszttel sütött chia torta, vagy egy kis epres ökoital a biciklivel hajtott turmixgépből, amelyhez többen lelkesen gyepálták a spenótot és kínai kelt.

 

A táplálkozási tanácsadó Barbara Temelie Teljes értékű táplálkozás anyáknak és gyermekeknek című könyvét ajánlotta a blog olvasóinak a figyelmébe, amely a hagyományos kínai orvoslásból ismert 5 elem táplálkozási rendszerét mutatja be. Minden alapanyag egy-egy elemhez tartozik, és ezek termikus hatása alapján azonosíthatjuk, hogyan hatnak a szervezetre, és mik azok, amelyekkel támogathatjuk a gyerekünk egészségét és hogyan.

img_7582.JPG

 

Föld: az édes íz az alap 

Ételeink túlnyomó többsége a föld elemhez tartozik. Ez minden édeskés ízt magába foglal, és ide sorolhatjuk a gabonák többségét is. Semleges hatású föld elemű alapanyagok például a kukorica és pelyhei, a sütőtök, a zöldbab, borsó, répa, és más édeskés zöldségek, a mandula, mogyoró, a gombák, tejtermékek, marhahús, és tojás. Melegítő hatása van például az édesköménynek, a sárgabaracknak. Frissítő hatású az alma, banán, szőlő, a padlizsán, karfiol, brokkoli, spenót, olívaolaj, lenmag, kesudió, és hűtő hatású az uborka, mangó, görögdinnye.

 

Víz: a csontozatot erősíti

A víz elem a sós ízű alapanyagokat fogja össze, amelyek a csonterősítő. A semleges hatású ételek közé tartoznak a szárított hüvelyesek, a pisztráng, ponty, és lazac, a disznóhús. Melegítenek a pácolt húskészítmények, a tengeri halak jó része, frissít a mungóbab, az olívabogyó, és hűt a rák, az alga.

 

Fa: a növekedéshez kell

A fa elemhez a savanyú ízek tartoznak, például a frissítő savanyú alma, áfonya, meggy,  eper, ribizli, egres, mandarin, a hüvelyesek csírái, vagy kacsahús. Melegítő hatású a csirkehús, a petrezselyem, a gránátalma, hűt viszont a paradicsom, ananász, kivi.

 

Fém: a szárított fűszerek ide tartoznak

Az erős ízek eleme. Jó néhány szárított fűszer ide tartozik és melegítő hatású a bazsalikom, oregánó, citromfű, borsika, a római kömény, a szerecsendió, szegfűszeg. Forrósítanak a borsfélék és csípős fűszerek, hűt viszont a nyúlhús, a menta, és a retek, semleges a  liba, pulyka és a rizs.

 

Tűz: keserű, de szeresd

A gyerekek körében a legkevésbé népszerű keserű ízű alapanyagok közé tartozik néhány nagyon finom gabona, mint például az amaránt, de a salátafélék, cékla is. A fémeknél felsorolt fűszerek friss változatai is tüzesek.

Ez a rendszer úgy tartja, hogy a szervezet egyensúlyához fontos, hogy a föld elemhez tartozó alapanyagokból, gabonákból, párolt zöldségekből, melegítő hatású gyümölcsökből kapják a leggyakrabban a gyerekek is. A hús, tejtermék másodlagos eszerint, cukor pedig egyáltalán nem köll, de ezt úgyis tudjuk.  A szerzők szerint a kisgyerekek táplálásánál fontos feladat, hogy az úgynevezett középső melegítőt erősítsük, mert ez a legkevésbő fejlett ebben a korban. Ez nagyjából annyit jelent, hogy a melegítő hatású ételek az ideálisak a számukra.

 

Fázósoknak segít a zabpehely,  a túlmozgásos gyerekeknek nem

A könyv szerint a gabonákat a testi és lelki folyamatok harmonizálására is használhatjuk. Ezt kifejtve Klárával a rizs mindenképp jó, de kicsit az egzotikumok felé haladva, a hidegebb vérű, és megfázásra hajlamosabb gyerekeknek például a quinoa jó választás, egyrészt mert melegít, másrészt fehérje-, kalcium- és vastartalma miatt. Az amaránt is jó kalciumforrás, a köles emésztési problémákra, és például hasmenéses időszak után szuper, a gyenge gyomrú, hasfájós gyerekeknek pedig ajánlják a polentát. A hajdinát a könyben nem méltatják, ezért szívesen megteszem én: semleges ízű (kivéve a pirított változat, amit sokan dohos ízűnek mondanak), könnyen kezelhető keserűfűféle sok B-vitaminnal. 

 

A lelki folyamatok harmonizálása kicsit misztikus dolog, ha jól értem, azt jelenti, hogy ha a gyereknek rendszeresen adunk olyan ételt, ami nem az ő habitusának való, azzal kibillentjük az egyensúlyából. Például a zabpehely szuper tápláló, és erősen melegít, de ha egy melegvérű, és túlmozgásos, túl aktív (nem szeretem azt a szót, hogy hiperaktív) rendszeresen kap belőle, azzal még jobban pörgetjük. Kíváncsi lennék, valóban segít-e a frissítő hatású étrend, mert cukortól már láttam felpörögni gyerekeket.

img_7586.JPG

 

A banán lehűt, a limonádé izzadásgátló

A hozzátáplálási időszakra vonatkozó tanácsok nagyjából úgy foglalhatók össze, hogy a zölségeket és a gyümölcsöket is inkább párolva adjuk. A legnépszerűbb gyümölcs, a banán például egyrészt ezért nem valami klassz, másrészt mert hűtő hatású, és állítólag a kisgyerekek szellemi fejlődést nem segíti. Uzsonnára például rossz választás a joghurt, vagy túró banánnal, mert a tejtermék nyálkaképző, a banán meg hűt, és ez együtt nem jó kombó.

A déli gyümölcsök hűtenek, szóval ezeket is módjával érdemes adni, nyáron viszont jól jönnek. Klára szerint a limonádé azért is jó találmány, mert a savanyú íz az összehúzó hatása miatt nem enged túlzottan izzadni és sok vizet veszíteni.

 

Babérleveles trükk a lencsefélékhez

A szerzők az olajos magvak közül a diót külön kiemelik, mint vasforrást, és melegítő hatású élelmiszert, és a darált szezámagot, mint kalciumforrást. A növényi fehérjét fontosabbnak tartják kisgyerekkorban, mint a húst. A lencsefélék, mint a vöröslencse, vagy csicseriborsó például jó fehérjeforrások, és tanácsaik szerint hosszan áztassuk, alacsonyabb hőfokon, hosszú ideig főzzük ezeket, és ha a főzővízbe babérlevelet, római köményt, vagy köményt teszünk, segítjük az emészthetőségüket. A szódabikarbóna is nagy találmány egyébként,  tapasztalataim szerint, mert a növények héját puhítja a főzővízben, így kevésbé puffasztanak.

 

Még egy tanács: az első évben ne sózzunk semmit, és utána is inkább finomítatlan sót használjunk, mint finomítottat, például himalája sót, vagy a mostanában felszálló ágban lévő parajdit.

 

A rizstekercs nálunk marketingfogás 

img_7583.JPG

Eszerint a szisztéma szerint később sem egészséges, ha egy gyerek több nyers ételt kap, mint főttet, de egy ételen belül is módosítani tudjuk a termikus hatást fűszerezéssel, vagy alapanyagok kombinálásával. A születésnapi bulira az 5 elemes gasztro jegyében egy spéci fogást találtak ki, amelyben az összes elem ízei egyszerre megjelentek. A vega változatban többek közt csicseriborsó, párolt cékla és zöldspárga, és friss saláta képezett - amúgy tényleg - harmóniát, a húsos változat csirkével egészült ki. Mindezek rizslapba csavarva.

 

A rizstekercses trükköt itthon is gyakran alkalmazom, ha például olyan zöldséget szeretnék marketingelni, ami aktuálisan valamiért nem megy. A spenót például időnként kegyvesztett lesz, de rizstekercsben kislányom szívesen megeszi. Az Ázsia bt.-ben, vagy a Rákóczi téri csarnok oldalában lévő ázsiai boltban mindig lehet kapni rizslapot, nem kell főzni sem, csak meleg, vagy langyos vízbe áztatni, aztán megtölteni, hajtogatni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr798761616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.