Más, mint eddig - grillezett lilakáposzta tört mogyoróval

roasted_cabbage02_fin.jpg

A kisfiam imádja az organikus focilabdákat. A sárgadinnye a kedvence, barázdált felszíne többféle labdajátékhoz is jó fogást biztosít. De ha káposztát fedez fel a bevásárlószatyorban, az is lelkesíti, hogy mielőbb megszerezze, és már támadjon is vele az ajtó felé. A káposzta valóban sokoldalú felhasználásra alkalmas, még akkor is, ha hagyományosan az étkezési célra alkalmazzuk. Amíg tart a grillszezon, érdemes kihasználni: itt van például egy egyszerűen elkészíthető, gyerekkézben is jól mutató, cincálható, ropogós grillköret.

 

A lilakáposztát (vagy vöröskáposztát, ki hogyan nevezi) leggyakrabban pároljuk, esetleg levesbe, vagy nyersen coleslow-ba kerül. Hozzátáplálás idején almával, szilvával, vörösáfonyával variálva dínszteltem, és működött úgy is, de ez a néhányféle elkészítés kezdett lapossá válni. Egy fantasztikus, inspiráló gasztrokönyvben, David Haliva izraeli és palesztin konyhát bemutató Divine Foodjában szerepel a pirított káposzta, amely eredetileg serpenyőben készül, majd tört mogyoróval és gránátalmasziruppal ízesítve alakul át egy izgalmas köretté.  

 

 Amikor nekiesünk a káposztának, a gyakori rutinmozdulat, torzsát kivágása most ellenjavalt, mert az fogjaösszetartani a káposztacikkeket. Ezeket aztán különféle segédeszközökkel, például csipesszel meg lehet fordítani a serpenyőben, illetve még jobb, ha szabad tűzön, grillrácson sülnek isteni grillfüsttel átjárva, de mindkét eszközön megvan az a veszélye, hogy a darabok szétesnek, vagy kisebb részek leválásával sérül az integritás. Ezt könnyű elkerülni, ha sütőben sütjük.

 

És hogy miért épp lilakáposzta? Egyfelől jellegzetesebb az íze, másfelől a színe miatt is különleges élettani hatásokkal dicsekedhet. Antocián tartalma miatt - ami a színanyagát is adja - gyulladások, bakteriális fertőzések ellen véd, segíti a sejtek regenerálódását. Idős korban étvágyjavítónak is javasolják, és többféle ásványi anyagot is tartalmaz, úgy mint kalcium, kálium, magnézium, vas. És ki ne kívánná a ropogósra sült ásványi anyagokat, amíg még lehet a kertben sütögetni?

 

roasted_cabbage03_fin.jpg
 

Hozzávalók (családi adag):

 

1 fej lilakáposzta

Olívaolaj

Cukormentes gránátalmaszirup (ha nincs, akkor kb 15 dkg ribizli és kb 10 db mazsola)

½ marék földi-  vagy törökmogyoró

Zöldfűszer: petrezselyem és/vagy bazsalikom, esetleg koriander

 

Elkészítés:

 

Ha sütőben készül majd, a sütőt bemelegítem 200 Celsius fokon. Ha szabad tűzű grillen, akkor közepes hőmérsékleten érdemes sütni.


Ha kell, a káposzta külső héját lebontom, és a fejet megmosom.

 

A fejtetőtől kettévágom a káposztát, majd keresztben is, és legalább nyolc cikkre vágom a zöldséget. Hamarabb elkészül, ha olyan 2 centis vastagságú cikkekre sikerül.

 

A cikkeket olívaolajas ecsettel megkenem, és a sütőben papíron 15 percig, vagy grillrácson néhány percig sütöm.

 

A szószhoz a mogyorót durvára töröm, 4 evőkanál gránátalmaszirupot összekeverek egy kevés olívaolajjal, és hozzáforgatom a mogyorót és a választott, aprított zöldfűszereket.

 

A kész káposztahasábokat átforgatom a szósszal.

 

Tipp: Ha nincs gránátalmaszirup, akkor ribizlivelővel helyettesíthetjük.  A ribizlit megmosom és a mazsolával együtt felteszem főni. Ha szükséges, apránként vizet adok hozzá, és a végén a sűrű gyümölcsvelőt átpasszírozom, hogy a magokat kiszűrjem.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr3212765742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.