Cukormentes házi ketchup - legyen valami jó a nyár végében


img_3413.jpeg

 

Sosem felejtem el az elsőt. 8 éves lehettem, amikor kereszttestvéremék egy nálunk töltött ebéd közben rákérdeztek, kaphatnak-e a pirított krumplijukhoz ketchupot. Fogalmam sem volt, miről beszélnek, anyám viszont értette a kérdést, és a spájz mélyéről előásott egyet. Én is kíváncsi voltam, megkóstoltam: szó bennakad, hang fennakad. Nem érettem, hogy titkolhatták el előlem ennyi éven át ezt a csodát. Kechupot valószínűleg muszáj adni minden gyereknek, de akkor legyen házi, adalékmentes, ártalmatlan. Olyan könnyű elkészíteni. 

 

 

Függő lettem egy időben. Ketchupot mindenhez  kellett adagolnom, a hideg és melegszendvicstől, a virslin át akkori világképemben létező összes húsig. A csipszhez is rendszeresen nyomtam mártogatósként, még a paradicsomos tészta olvasztott sajtrétegére is ráküldtem (tudom, fújj!). Tinédzser koromra sikerült lejönnöm róla. Azóta a környezetemben élő gyerekek paradicsomszósz-addikcióját látva kapott el leginkább a kísérletezési vágy.

 

Ez abszolút ártalmatlan változat, a babák a 10. hónaptól kóstolhatják, ha nem erős a fűszerzése. 

 

Hozzávalók: 

 

1,5 kg paradicsom 

2-3 nagy fej vörös vagy lilahagyma

2 gerezd fokhagyma

2 db kápiapaprika

1 szál sárgarépa (kb 15 dkg)

2 db édes alma

 

fűszerek:

1. verzió: szegfűszeg, fahéj, gyömbérpor ízlés szerint

2. verzió: garam masala ízlés szerint

3. verzió: kakukkfű, bazsalikom, oregánó 

 

hazikechup2_fin.jpg

 

Elkészítés: 

 

A hagyományokhoz képest a zöldségek összerottyantása helyett a sütőben sütés híve vagyok, mert úgy a kechup édesebb lesz, az íze koncentráltabb, és megállja a helyét cukor nélkül is a házi kechupok sorában.

 

A sütőt 200 Celsius fokra melegítem. Két tepsit készítek elő.

 

A paradicsomokat megmosom, kicsumázom, a nagyobbakat negyedekre, a kisebbeket félbe vágom. A hagyma és fokhagyma héját lehántom, a hagymát félbevágom, majd karikázom. Az almát megmosom, csutkáját kivágom, az almát negyedekre vágom. A zellert és répát megtisztítom, és lapos hasábokra vágom.

 

Az egyik tepsiben a paradicsomot rendezgetem el, közéjük random szórva a fokhagymát, és  hagymát domború felükkel felfelé, hogy a szélei ne pörkölődjenek meg. Kis olívaolajjal/olajjal meglocsolom, kézzel átforgatom. A másik tepsi az almáé, répáé, kápiáé, szintén egy kevés olajjal átfogatva. 

 

Elsőként a paradicsomokat teszem be sülni, 10 perc múlva a másik tepsit is utánaküldöm, és további fél óráig sütöm. Ha minden zöldség megpuhult, a kápia héját lehántom, és összeöntök mindent egy hőálló keverőedényben a fűszereket rájuk szórva. A paradicsom jó eséllyel enged egy kis levet, az elég ahhoz, hogy pürésíteni tudjam a zölségeket.

 

A szószt újraforralom, kifőzött, vagy mikróban sterilizált és cseppmentesre szárírott üvegekbe töltöm forrón, és egy kis darab celofánnal az üveg száján lezárom. Az üvegeket 5 percre a tetejükre fordítom, mielőtt dunsztba tenném lassan kihűlni. 

 

Tipp: Ha nem nyáron készítjük a szezon friss paradicsomaiból, akkor egy üveg befőzött paradicsomot is használhatunk a sült zöldségekkel és fűszerekkel keverve. 



A bejegyzés trackback címe:

https://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr388388600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása