Éld túl kisgyerekkel a karantént! 10 ötlet, hogyan vond be a főzésbe

img_0262.jpeg

De sokszor ismételtem már, hogy ha jó evő gyereket szeretnénk, akkor főzzünk velük együtt. Másfél-két éves kortól vevők is lehetnek rá. “De az én gyerekemet nem érdekli a főzés”- hallom gyakran. No, ezért született ez a poszt, hogy ötleteket adjon, hogyan lehet felkelteni a bölcsis-ovis korosztály kedvét. Most különösen aktuális, mert a napi karantén rutinban sok-sok óra elmegy ételkészítésre, és ennek egy része lehet szuper, közös program is.  Az enyémek legalábbis két óránként megéheznek, amióta itthon vannak, amit sokszor érzelmi éhségnek, biztonságkeresésnek, és ingerek utáni vágynak érzek. Magamat pedig időnként konyhai robotgépnek. Bernát Ottilia óvodapedagógust is bevontam, hogy tegye hozzá ő is az ötleteit. A bevásárló kártyáktól és gyakorló tésztától a palacsinta táncon át az éles szemű sas és az eső a betonon játékig íme a tippek, amelyek konyhai aktivitásra bírják a gyerekeket. 

 

Korábban mindig azzal indítottam ezt a gondolatot, hogy az ételek kiválasztása és a beszerzése is legyen közös program. Ebben a posztban (10 tipp, hogyan tedd egészségessé a gyereked ételeit ) kitértem a közös piacozásra. Nagyon jó nézelődni, válogatni, a gyerekeknek kóstolgatni, és saját tapasztalatokat szerezni az élelmiszerekről, amelyek a konyhai alkímia során az ételeikké alakulnak. De most nincs gyerekes piacozás a járvány idején. Ha ételhez akarunk jutni, akkor egy nagy bevásárlólista készül, és az egyik szülő maszkban-kesztyűben vadászni indul. Vagy online rendelhetünk. De piacozás nélkül is megszerezhetjük a gyerekeknek a vásárlás örömét, mindjárt adok is egy ötletet. 

 

A stressztől megéhezünk? Mikor jutalmazzuk magunkat? 

 

A főzéshez való saját viszonyunk is egyike az önismereti kérdéseknek. Érdemes megfigyelni a saját étkezési szokásainkat, mikor, hogyan szeretünk (ha szeretünk) főzni, gondoskodásnak érezzük-e, ha ételt adunk vagy kapunk. Sokat elárul rólunk, hogy a stresszre, változásokra hogyan reagálunk? Jellemző, hogy evéssel, vagy annak elutasításával kezeljük a helyzetet? Jutalmazzuk-e magunkat étellel? Egyszerre befalunk-e egy fél disznót, vagy keveseket rágcsálunk többször? Közösen étkezünk, megadjuk-e a módját, vagy a tévé előtt benyomunk egy szendvicset?  Ezeket mind tovább adjuk mintaként. A gyerekek étkezési szokásainak kialakítása már szoptatáskor elkezdődik. Ha sikerül egészséges viszonyt kialakítanunk az ételek és köztük, akkor azokhoz számukra olyan fogalmak kapcsolódnak, mint gondoskodás, figyelem, biztonság. A főzés, pláne a karanténos hajszoltság idején ne legyen magányos misszió. 

 oti.jpg

Bernát Ottília óvodapedagus és hivatásos mesélő 

 

A következő tippek részben sajátok, részben Bernát Ottilia  óvodapedagógus, a Hétmérföldes Fb-csoport vezetőjének ötletei. Otit mesedélutánokról és ovis tornáról ismerem, de tart Kerekítő baba mama és Zeneovi foglalkozást, és nyaranta mese- és művészeti táborokat. A karantén idején online mese és mozgásprogramokat. Hisz a meseolvasásban, és a mesehallgatásnak köszönhető belső képalkotásban. “Gazdagítja az ember lelki világát, képessé teszi a lehetetlen elképzelésére, a hősök akaraterejének átélésére és becsületes és bajtársias meseszereplők tetteinek lelki megtapasztalására. Észrevétlenül alakul az erkölcsi értékrend, ha jó mesékkel tápláljuk a lelket.”  Ezt a témát is a mese és játék oldaláról közelítette meg. 

 

 1Adjunk gyakorló tésztát a kezükbe, amit kedvükre alakíthatnak

img_0763.jpeg

Készül a pizza 

 

“ A gyakorló játék az óvoda előtti korosztály fontos játéktevékenysége. Ennek során a kisgyermek a saját testét és az őt körülvevő világot is jobban megtapasztalja, ezzel a személyisége fejlődik” - kezdi Oti. Minden gyakorló játék a gyerek számára, a mozgástól a tárgyak pakolásáig, és ezek a térlátást és szem-kéz koordinációt is fejlesztik. A későbbiekben lehet gyakorló játék az is, ha sütés előtt a kezükbe kapnak egy tészta darabot, amivel szabadon gyurmázhatnak. “Tudom, mindenki azt hallotta gyerekkorában, hogy az étel nem játék. De gondoljunk arra, hogy ezzel is hagyjuk őt felfedezni, megtapasztalni saját magát és a környezete tulajdonságait, és segítjük abban, hogy megtalálja az alkotás örömét.”

 A legjobb erre a nyers tészta, ami puha, alakítható, de tócsnihoz összekevert massza, fasírthoz aprított alapanyagok is szuperek. Nálunk egy-másfél éves korban jött el a konyhai kipakolás időszaka. Amíg főztem, ők az elérhető fiókokban rendezkedtek, tortaformákat próbálgattak, hablapátot rágcsáltak. Ez sokszor idegesítő.

Két éves koruk körül szívesen gyurmáztak a tésztával, három éves koruktól már bevonhatók voltak abba is, hogy fasírtgolyókat gyúrjanak, sütikiszúróval kekszet szaggassanak, a palacsintához a tésztát kevergessék, és az ételeket fűszerezzék.

Négyéves kortól a tojásfehérje hab felverése sem egy rocket science, később a tészta nyújtást is delegálhatjuk. Így haladva az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé, a kislányom hat éves kora óta a kést ügyesen kezeli és komplett műveleteket is átvállal, mint például gnocchi tésztájának a begyúrását, nyújtását, szaggatását . 

 

 

 2. Eső a betonon - illat asszociációs játék

 

kapor_1.jpeg

 Én pont nem szerettem a kapor illatát gyerekkoromban, ő nagyon

 

Vannak meghatározó illat emlékeim gyerekkoromból, amelyek szeretett családtagjaimhoz kötődnek. Nagymamám kacsasültjének vagy almás pitéjének az illata örökre velem marad, vagy az a komplex illat is, amikor nyaranta nagyapám hektószám főzte a szörpöt a telkükön szüretelt meggyből. Abban volt minden más emlék is, a napsütötte bőr kesernyés szagától a vizes dunszthoz forró vizen át a viaszosvászon terítő szagáig. A csirkevágás szagait sem feledem, ez nem különösebben jó emlék, de ezek is mind részei annak, merre fejlődött az ízlésem. Az ember nemcsak a szájával, hanem a szemével és orrával is eszik. Arra tehát nem sajnálom az időt, hogy a gyerekeimet is hagyjam szagmintákat gyűjteni, és megtapasztalni, mi mivé alakul a sütés, főzés során. 

 

Nagy hatással van rám illatesztéta sógornőm, Lipovszky Csenge, aki szerint tanítsuk meg tudatosan szagolni a gyerekeket, és akkor az érzéseiket is jobban ki tudják fejezni.  

“Az illatoknak nincs terminológiája, nagyon nehéz róluk beszélni, mindenféle asszociációs képeket kell használnunk, és hangulati leírásokat. A mindfullness-t a tudatos jelenlétet kell, hogy gyakoroljuk, mert amikor megszagolunk valamit, semmi másra nem figyelünk közben, csak arra az adott illatra, és akkor - a többi területen - kicsit kikapcsol az agyunk” - mondta beszélgetésünken, amelyben arról is szó esett, hogy a szagláson keresztül hogyan jutunk el a jó evő gyerekekig. 

 

Nálunk évek óta a konyhai játék része az alapanyagok és fűszerek szagolgatása. Három-négy éves koruk közt már a szagokhoz kapcsolódó élményeikről is tudtak beszélni, aztán saját asszociációkat létrehozni. “Mi jut eszedbe erről az illatról?”- szoktam kérdezni őket, és a válaszok érdekesek, és viccesek. A görögszénáról például a betonra esett eső jutott eszébe a legnagyobbikomnak, a fahéjról a gyümölcskompótok, a kakukkfűről a széttaposott poloska, a halszószról a koszos bugyi. Szóval főzzünk, süssünk sokat, teremtsünk illatemlékeket a gyerekeiknek! 

 

 3. Bevásárlókártyás piaci- és karanténjáték

 

img_1839.jpeg

Piacmentes időkben otthoni játék a bevásárló kártyákkal 

 

A szaglás után jön egy kis vizualitás. Néhány éve a piacon vásárolva egy óvodás csoportot láttam érkezni néhány listával, azon zöldségek, gyümölcsök, húsfélék, pékáruk rajzaival. Az volt a feladatuk, hogy a képek alapján ismerjék fel az árut, és pipálják ki, amit megtaláltak. Láthatóan annyira élvezték, hogy ellestem tőlük. 

 

Később én is bevetettem a gyerekeimnél a közös vásárláskor, csak épp nem listát, hanem egy-egy termékkel bevásárlókártyákat rajzoltam, és a készletből azokat vittem magammal, amiket venni szerettem volna. Megálltunk egy standnál, előkerestem nekik mondjuk a sárgarépa, karalábé és almakártyát, és kértem, mutassák meg ezek alapján, mit fogunk itt venni. 

 

Közös piacozás sajnos még egy darabig nem lesz a karantén életérzés idején, de amikor online rendelés érkezik, akkor ugyanezt játszhatjuk a pakk szétválogatása és elkapolása előtt. A legjobb persze, ha ők nem érintik a zsákmányt, csak rámutatnak, a szülők meg tisztítják, fertőtlenítik igény szerint. Közben részt vehetnek az ötletelésben, mi készüljön ezekből. 

 

Még egy játékötlet a bevásárló kártyákkal. Összekeverve lefelé fordítjuk a kártyákat, és kiterítjük, mint a memóriajátékban. Mindenki kettőt húz belőlük, és elmondja, hogy abból a két alapanyagból milyen ételt szeretne főzni. Vicces, amikor a karalábé a cseresznyével kerül egy csapatba, vagy az étcsoki a hallal. 

 

 4. A főzés mint varázslat 

 

 ceklasrizotto02_fin_2.jpg

 Fehérből lett rózsaszín

 

“A varázslat minden gyereknek izgalmas. A főzés is egy varázslat. Különböző színű, állagú nyersanyagokból más színek, más állagok keletkeznek egy főző vagy sütőedényben, és az alkímia részeként fűszerekkel, ízekkel gazdagodik az étel” - mondta Oti. 

 

Ezt a folyamatot érdemes bemutatni nekik úgy, hogy vizsgálhatják, kóstolhatják az elején és végén is, milyen volt, milyen lett a fogás. Mitől lesz keki a frissen zöld sóska, vagy sápad el az nyersen élénk vöröslencse a főzés alatt? Hogyan tart a brokkoli színe, ha szódabikarbónát teszünk a főzővizébe? Miért lesz rózsaszín a párolt lilakáposzta, ahol citromot csöpögtetünk rá, és hogyan pirul a csirkebőr a grillben? Mennyire felismerhető a borsófőzelékben a bazsalikom, vagy a belecsíkozott, pár darab, maradék kelkáposztalevél? Mi lesz akkor, ha a spenót nem kap fokhagymát, hanem banános turmixban bontakozik ki? 

 

A gyerekeim a szerepjátékaikban gyakran főznek. Olyankor sokszor ezeket az élményeket játsszák újra a homokozóban, vagy építőkockákkal, ilyen-olyan apró játékkal, és klassz étel és fűszerneveket tudnak kitalálni. Legutóbbi kedvenceim, amit a poszt kedvéért megjegyeztem: döngölt báránysült, turbóna szelet ( egyfajta aszalt gyümölcsös granola szelet), barhuma (afrikai fűszerkeverék).

 

 5. Kapjanak saját feladatot! 

 

img_9489.jpeg

 Nyaranta ez a legkelendőbb feladat

 

A kisebb sous chefek például a zöldségek méret vagy szín szerinti kiválasztását kaphatják feladatként, lekvár főzéskor a gyümölcsök mosását, a nagyobbak hagymát, fokhagymát pucolhatnak, zöldséget hámozhatnak, reszelhetnek. A fasírtgolyók formázása ellen kevesen tiltakoznak, legalábbis nálunk népszerű feladat. És a húsok kenegetése páclével, különösen grillszezonban is a legkelendőbb műveletek közé tartozik. 

"Gondolkodjunk abban, hogy gyermekünknek milyen egyéni megbízás testhezálló, amit kis segítséggel már meg tud csinálni, és utólag mindenki élvezi az eredményt, ezért meg is tudjuk dicsérni. Nem baj, ha néha elront valamit, azt is élje meg. Ahogyan tudjon arról is, ha nekünk nem sikerült valami. Legyen természetes a hibázás, elrontás, és az is, hogy erről beszélgethetünk" - tette hozzá Oti. 

 

 6. Nőnek a csírababák - neveljünk közösen fűszernövényt, mikrozöldet!

 1fc07595-3bb5-4176-a1ed-7425dd6cbdda.jpeg

Készülnek a palántázó dobozok a paradicsom növendékeknek

 

Elég egy ablakpárkány is, hogy magról, vagy dugványozással  (egy másik növény csúcsáról levágott 10-15 cm-es hajtás elültetésével) fűszernövényt neveljünk. A legtöbb zöldfűszer szereti a közvetett napfényt, a mérsékeltetes locsolást, ha a talajának felső rétege száraz. A kakukkfű, a bazsalikom, az oregánó, a  menta, a zsálya, a petrezselyem, a rozmaring és koriander jól bírják a benti nevelést is. Az évelőket, mint a zsálya, rozmaring, menta, évente átültethetjük nagyobb cserépbe. A bazsalikom és menta vízigényes, az utóbbi jobban szereti az árnyékosabb helyeket. A legjobb kertészetből beszerezni a magokat, vagy palántákat. A hipermarketek agyoncsávázott termékeitől ne sokat várjunk, nem igazán életképesek. Mindezeket a gyerekekkel együtt is nevelhetjük, csak óvjuk őket attól, hogy túllocsolják a növényeket. 

 

“A növényeket így a sajátjuknak érezhetik, és megtanulhatják a felelősségét annak, hogy ők gondoskodnak róla. A csíráztatás is jó móka a gyerekeknek. Együtt gondozhatjuk, és figyelhetjük, hogyan nőnek a csírababák” - tette hozzá Oti, aki az otthon csíráztatásról nemrég készített egy videót  és osztotta meg FB-oldalán. Ez segíthet elkezdeni. 

 

Egy másik remek oktató videót készített az 5 Elemes Étrend Klárája. 

 

A csírák tápanyagban dúskáló zöldek, ásványi anyag tartalmuk mellett enzimekben, az antioxidánsokban gazdagok. A Tudatos vásárló oldal korábbi gyűjtésében rengeteg csíra konkrét élettani hatása szerepel. 

 

 7. Tánc palacsinta sütés közben 

 

turospalacsinta02_fin_2.jpg

 Tánc nélkül bár, de itt a produktum

 

“Anyukám vezette be az unokáival palacsinta sütéskor, hogy miután a tésztát eloszlatta a serpenyőben, a sülésig táncolnak egyet. Utána egy fordítás, újabb tánc, majd újabb tészta, újabb tánc” - mondta Oti. Az ötletet falafel, vagy frissen sült hús készítésekor is be lehet vetni annak érdekében, hogy a sütés holtideje alatt a gyerek ne unatkozzon. Ki is próbáltam a legutóbbi zellertócsni készítésekor. Elsőre nem kaptak rá, egyedül kellett ropnom a serpenyő előtt, de szülőként sosem lehetek annyira addiktív, mint egy nagymama. Azért nem adom fel.



 8. Ha nem tánc, akkor jöhet a mondóka, vagy más játék 

 

 

alterlisztek01_fin.jpg 

 

A főzés üres járataiban a táncon kívül a gasztro tematikájú mondókák is nagyon be tudnak válni. Ezt magam is tapasztaltam. Egy “borsót főztem”, egy “keverem a kását” vagy egy “babona babona, bab, lencse ” olyankor is nagy megmentő tud lenni, amikor másodfokú éhségriasztás lépett életbe, de a kitálalt ebéd még nem hűlt ki eléggé.  

 

“A rituálé a lényeg. Hogy milyen módon, azt mindenki megválaszthatja. Lehet például barkochbázni, számolni, énekelni, csendkirályt is játszani közben. Tartalmas, minőségi együttlét legyen ahelyett, hogy csak várakoznak.”



Pár ötlet mondóka és gasztro tematikájú népdalra ( itt mind elérhető)

 

Cicuska, macuska

Szita, szita, sűrű szita

Szita, szita szolgáló

Ecem, pecem, pompodáré

Töröm, töröm a mákot

Csík csík csík, zsíros a mácsik

Könnyen lecsúszik

Gyékén gyákán

Harangoznak délre, hívnak az ebédre

A part alatt

Jó gazdasszony vagyok én 

 

 9. Szeretnétek élesen látni, mint a sas? 

 

img_1569.jpeg

 Na, melyiktől láttok el a kerület végéig? 

 

Otival egyetértettünk abban, hogy az ételeket személyesebbé tehetjük a gyerekek számára, ha mesélünk, sztorizunk róluk. “Beszéljünk az ételekről. A szülő az egyéni érdeklődésüknek megfelelően közelítheti meg a témát. Lehet mesélni a történetükről, vagy az ételhez kapcsolódó személyes emlékekről”. 

 

Gyakran emlegetem a szüleimet, nagyszüleimet, mit szerettek, mit hogy készítettek, mit tanultam tőlük, mit hagytak nekem anno a konyhai műveletekből. Másik  kedvenc megközelítésem, amiről sokszor magyarázok a kuktáimnak, az ételek egészségre gyakorolt hatása. Hajlamos vagyok túlbonyolítani, és halál unalmas részletekkel traklálni őket az emésztésről, meg kellett tanulnom  leegyszerűsítve érdekessé tenni számukra az ennivalóik élettani hatásait. Az édességeket sosem kell külön pr-ozni, inkább a zöldségekre, halakra, belsőségekre fér rá egy kis marketing. 

 

Például a sárgarépa, batáta, sütőtök narancssárga színét a karotin adja, ami például abban segít, hogy olyan élesen lássatok, mint a sas. 

 

A bőrös halak Omega 3-zsírsav tartalmukkal a szíveteket védik, és még abban is tudnak segíteni, ha megijedtek, vagy szomorúak vagytok, könnyebben megbírkózzatok vele. 

 

A színes bogyós gyümölcsök az antioxodáns tartalmukkal segítenek, hogy jobban vágjon az eszetek, és még szépek is maradjatok. 

 

A lilakáposzta, a kék szőlő vagy a cseresznye antocián tartalma felel a bordós, lilás színért, és abban segít titeket, hogy memóriajátékban még ügyesebbek legyetek. A szintén kicsattanó bordó cékla a vérkeringést is javítja, ha fázik a lábatok, és vérképző hatásával, ahogyan a belsőségek, például a máj is gondoskodik a kicsattanó arcszínetekről. 

 

A savanyú káposzta, sós-vizes vagy kovászos uborka olyan, erjesztett jóságok, amelyeket tejsav baktériumok tettek finommá. A bélflórátok erősebb és változatosabb lesz tőle, ami pedig azért jó, mert a szervezetetek könnyebben kiüti a betolakodó fertőzéseket. És minden rost, amit nyers zöldségből, gyümölcsből magatokhoz vesztek, erősebbé tudja tenni az immunrendszeretek katonáit. 

 

 10. Terülj terülj asztalkám - meghívás a kicsiknek

 

unnamed.jpg

Kirándulószett az egyik kedvenc piknik fogásukkal, a sajtos spenótos diós fasírttal

 

Végül azért, hogy ne csak a főzésbe vonódjanak be jobban, hanem az asztalnál eltöltött időről se gondolják úgy, az élet túl rövid az efféle időpocsékolásra, Oti hangsúlyozta, adjuk meg a módját az étkezésnek. “Van, hogy csak vajas kenyér és némi zöldség kerülhet az asztalra, de azt is tegyük élménnyé. Legyen terülj, terülj asztalkám! A terítés is legyen része a rituálénak, hívjuk meg a kicsiket az asztalhoz, mondhatunk asztali áldást is, és beszélgessünk velük étkezéskor.“

Ez a rituálé nem feltétlenül az étkezőasztalhoz kötött. Amikor kirándulunk, többnyire több elemes piknikkel kell készülnöm, mert az első kérdésük, amikor megérkeztünk az erdőbe, hogy mikor fogunk már enni. Annak is meg kell adnunk a módját. Ha pedig betegek, sokszor igénylik, hogy itthon piknikezzünk hasonlóképp. Olyankor ők is segítenek elkészíteni, összepakolni, és a padlón egy pikniktakarón megterítenek. 

 

+1. Könyvek, amelyek felkeltik az érdeklődést a főzés iránt

 

Oti konyhai szemléletét Polcz Alaine Főzzünk örömmel című könyve formálta, amelyben az alapanyagok sokoldalú felhasználásából merít inspirációt. 

 

Említett még néhány népmesét is, amely főzéshez és ételek szeretetéhez  kapcsolódik. Például A só, a Kőleves, a Terülj terülj asztalkám. Nekem egy ukrán népmese, a Fejszekása volt az egyik gyerekkori, gasztro témájú kedvencem.  És van néhány komplett mesekönyv is, amely az ételeket jobban megismerteti velük és felkelti az érdeklődésüket a főzés iránt. 

 

Az egyik legjobb, szemléletformáló könyv ebben a témában ovisoknak, kisiskolásoknak  Bakó Eszter Zöldségmesék című könyve, amelyet a saláta forgalmazó Eisberg adott ki. A megszemélyesített termények barátkoznak, szerelmesek, kritizálják a gazdájuk főzési szokásaik, versengenek, elvágyódásaik vannak, emberiek, szerethetőek. Róluk tanulva a főhős, Eszter segít palántázni, óvodai farsangra mindenféle színes és egészséges snacket készíteni, mindeközben nőnek a tudatos táplálkozás palántái.

 

Amikor sous chefjeim kék év körül voltak, Marék Veronika Hol terem a sok gyümölcs? volt a kedvenc terményes könyvük. 

 

Hohol Ancsa és Boris Juli műve a Terka a piacon a piaci áruk személyiségét ismerteti meg jobban. 

 

Több kortárs szerző gasztro témájú verséből, meséiből, novelláiból állt össze a Tejbegríz  antológia, amely az ételek és étkezés kultúrája iránt kelti fel a nagyobbak érdeklődést. 

 

Pettson és Findusz-fanoknak a páros svéd falatokat bemutató szakácskönyve, a Mit főz ki Pettson és Findusz? Sven Nordquisttől nem feltétlenül az egészség felől közelíti meg a témát, inkább a svéd gyerekek komfort fogásait mutatja be.

 

Berg Judit legalább tízszer sorra került, amikor a fantáziát osztogatták, ezt bizonyítják mese sorozatai. A Ruminiért felnőttként is rajongom, de a Lengemesék is egy remek mese.  Szakácskönyv  is készült hozzá nádtengeri specialitásokkal. 

 

Inkább az iskolás korosztály értékelheti a témáját, humorát Kalas Györgyi Tilda és a kövér macska című könyvének. Benne balatoni vendéglő, nyári szünet, beszélő macska, konyhai intrikák, ételmentés és Elton John vacsorája. A könyv alapján megsütöttem Tilda pasztinákpitéjét. 

 

Nyitókép: A Mentes jótékonysági mézeskalács workshopján alkottunk karácsony előtt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://edespofa.blog.hu/api/trackback/id/tr5615624288

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.